Nie ulega wątpliwości, że działalność człowieka w dużej mierze wpływa niekorzystnie na środowisko i cały ekosystem. Swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem nie tylko niszczymy świat naturalny, ale często też trujemy samych siebie.

Osoby, grupy czy organizacje dla których ważne jest to, by człowiek nie niszczył środowiska, starają się wzbudzić w ludziach jeszcze większą świadomość tych wzajemnych relacji i zagrożeń. I w dużej mierze im się to

udaje – ekologia oraz życie w zgodzie z naturą we współczesnym świecie odgrywa coraz większą rolę. Jest to potencjał, który warto wykorzystać.

Ekologia – popularyzacja

Liczba osób, które decydują się na zmianę swojego zachowania na bardziej proekologiczne stale rośnie. Okazji, by namówić do tego jak najwięcej ludzi jest bardzo wiele. „Światowy Dzień Ziemi” czy „Święto Drzewa” to tylko niektóre ze świąt, podczas których promowane są postawy ekologiczne, takie jak: dbanie o środowisko poprzez segregację śmieci czy sadzenie drzew w celu zwiększenia powierzchni lasów. Inną inicjatywą, mającą ten sam cel jest też np. projekt EKOstudent, gdzie do dbania o siebie i swoje naturalne otoczenie namawia się młodych ludzi. Dużą rolę w namawianiu do życia w zgodzie z naturą mają również gwiazdy i celebryci – kiedy mówią, że oszczędzają energię, ograniczają ilość odpadów czy angażują się w różnorodne kampanie na rzecz środowiska, bardzo prawdopodobne jest, że grono ich fanów również zdecyduje się na takie zmiany w swoim życiu.

Ekologiczny biznes

No dobrze, a więc grono dbających o środowisko z roku na rok znacznie się powiększa. To nie tylko oznacza, że kondycja całego ekosystemu znacznie się poprawi, ale też staje się faktem to, że biznes ekologiczny jest coraz bardziej opłacalny. Rynek eko tak naprawdę dopiero się rozwija a więc w przyszłości potencjalnych nabywców tego specyficznego towaru będzie z pewnością o wiele więcej. To jeden z powodów dla których warto inwestować w biznes ściśle związany z ekologia. Nie ma obaw co do tego, że ta specyficzna gałąź rynkowa stanie się mniej popularna – zawsze znajdzie się grono odbiorców, którzy chętnie kupią produkty naturalne, wytwarzane w zgodzie z naturą.

Jeśli chodzi o branżę eko, pomysłów na biznes jest bardzo wiele. Począwszy od najpopularniejszej produkcji bądź sprzedaży ekologicznej żywności (poprzez sklepy stacjonarne lub internetowe), po ekologiczną odzież a nawet ekologiczne reklamy. Biobiznes to również bardziej zaawansowane dziedziny, takie jak biotechnologie (medycyna, leki), ochrona środowiska czy przemysł energetyczny (biopaliwa). Rozwój firmy w którejś z powyższych branż jest nie tylko dobrą, ale także pożądaną inwestycją. Takie firmy są po prostu potrzebne do rozwoju ekologicznego społeczeństwa.

Duże nadzieje pokłada się w młodym pokoleniu przedsiębiorców. Poprzez różnorodne konferencje studenckie, organizowane w ostatnich latach, np. „Jak rozkręcić Biobiznes?” z inicjatywy Studenckiego Koła Naukowego „Ferment” czy konferencja „BIO-Biznes Finanse Innowacje” przygotowana przez grono absolwentów i studentów Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, popularyzuje się wśród młodych idee rozwoju przedsiębiorczości opartej na ekologicznych rozwiązaniach. Takie spotkania to świetne źródło wiedzy. Konferencje takiego typu poruszają bowiem wiele ważnych kwestii: wymianę doświadczeń związanych z pomysłami na biznes, ich sposobami finansowania i ogólnym rozwojem. Udział w tego typu inicjatywach jest bardzo ważny dla młodych ludzi, poszukujących idealnych rozwiązań na przyszłość.

Jak utrzymać się na rynku?

W ekobiznesie ważny jest nie tylko sam pomysł, ale także i plan jego rozwoju. Najłatwiejszym i coraz bardziej popularnym rodzajem ekologicznej firmy jest sprzedaż internetowa. Prowadzenie sklepu ze zdrową żywnością wychodzi naprzeciw oczekiwaniom współczesnych ludzi – na zakupy w Sieci z roku na rok decyduje się coraz liczniejsza grupa potencjalnych Klientów. W Internecie najłatwiej rozreklamować nowopowstały biznes. Przede wszystkim warto to zrobić poprzez przyjazną dla użytkowników stronę internetową i budowanie więzi z odbiorcami poprzez media społecznościowe. Na początek, by przyciągnąć zainteresowanie dobrze jest oferować różnorodne promocje na zakupy a dla późniejszych, stałych klientów nawet skromne upominki.

Nasz sklep będzie również bardziej wiarygodny, gdy będziemy prowadzić np. blog o zdrowej żywności. To wzmocni w odbiorcach przekonanie, że firma jest bardziej wiarygodna a nawet jest ekspertem w dziedzinie eko produktów. Przede wszystkim warto jednak zadbać o jakość sprzedawanego przez nas towaru. Muszą to być produkty certyfikowane – posiadające na opakowaniu zielony listek, świadczący o produkcji w warunkach ekologicznych. Tylko pewny asortyment pozwoli zbudować trwałe zaufanie między firmą a Klientem. Jednakże tego typu sklepów w najbliższych latach z pewnością będzie przybywać, dlatego trzeba zadbać o to, by wyróżnić się na tle konkurencji. Najlepiej zrobić to już na początku, kiedy dopiero rozwijamy swój ekologiczny biznes.